Hoe kunnen supermarkt fabrikanten gecontroleerd worden of de beloofde ingredienten er wel in zitten?

Eerst olijfolie nou slagroom of kippesoep, het blijkt dat er per pakje steeds minder ingredienten in zitten. Maar je kan dat niet zien aan de buitenkant. Er is regelgeving maar die is kennelijk niet voldoende om dit te stoppen en de consument te beschermen?

een week geleden
KarinH
een week geleden
Ja echt belachelijk
ronron1212
een week geleden
De prijs zou duurder worden met de zelfde hoeveelheid en nu niet. Er is geen regelgeving. Supermarkten hoeven dat niet te controleren.
Ritsuka
een week geleden
Wat voor ingredienten minder? Of bedoel je totale inhoud van de verpakking?
Ikhebgeenidee
een week geleden
Wat bedoel je met "beloofde ingrediënten"?
Waarom (en hoe) zou een supermarkt dat moeten controleren?
Op bijna elke verpakking staat een ingrediënten lijst: kun je zelf bekijken.
Als er op de verpakking afbeeldingen of teksten staan van ingrediënten die er niet in zitten, kun je bij volgens mij acm melding maken van misleiding. Dat er veel minder in zit dan je zou verwachten, is onvoldoende om te klagen.
LeonardN
een week geleden
@Ikhebgeenidee
"Dat er veel minder in zit dan je zou verwachten, is onvoldoende om te klagen."
Dat verwoord je wat vreemd. Bedoel je te zeggen:
Dat een product nu minder bevat dan eerst is geen reden voor een klacht ZOLANG het correcte volume/massa maar op het etiket staat. ? Want als er 500ml op een blikje cola staat dan VERWACHT ik dat er ~500ml in zit. Als er dan maar 440 ml inzit dan is dat wel degelijk reden om te klagen. Als dat de norm is ipv een foutje dan zal de NVWA ingrijpen. (vroeger Keuringsdienst van Waren). De vrager denkt niet dat een supermarkt het moet controleren, maar heeft het over "supermarkt fabrikanten" een "onbestaande" term. Hij bedoelt fabrikanten die leveren aan een supermarkt.
Ikhebgeenidee
een week geleden
@LeonardN: op verpakkingen staan heel vaak tientallen bessen, bramen, een hele appel, etc, terwijl volgens de ingrediënten lijst er slechts een paar tienden van grammen in blijkt te zitten.
LeonardN
een week geleden
Oh bedoel je dat.
Maar daar gaat de vraag dus al helemaal niet over (zie de reactie van ronron1212) Het gaat er blijkbaar om dat fabrikanten steeds minder van de dure ingrediënten in hun product doen. Dus minder kip in de kippensoep en minder zalm in de zalmsalade. https://www.hartvannederland.nl/advies-en-tips/kopen/minder-kip-in-soep-en-minder-slagroom-in-ijs-fabrikanten-zuinig-met-dure Tja lullig voor de consument die niet oplet, en daar let nu eenmaal bijna niemand op, maar zolang de juiste waarde op het etiket staat is er niets aan de hand en hoeft er op zich ook niets gecontroleerd te worden. Of zal bij controle blijken dat de aangegeven hoeveelheid gewoonweg klopt.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Je zou afbeeldingen op een verpakking als belofte, verwachting kunnen zien.
LeonardN
een week geleden
Zoals ik al zei;
"Oh bedoel je dat."
Dus ik snap NU (of iig de vorige reactie dus al) wat je bedoelt/bedoelde. Maar daar gaat de vraag hier niet over. Waar de vraag over gaat heeft ronron1212 onder mijn antwoord uitgelegd. Je snijdt dus een punt aan wat op zich klopt, maar waar het niet over gaat. (Net zoals ik ook de vraag niet goed begreep, omdat deze slecht is verwoord, en ik dus mijn antwoord wat verder heb uitgebreid). Snap je dat deze vraag niet gaat over wat jij probeert te zeggen?
Ritsuka
een week geleden
@ikhebgeenidee bij dergelijke plaatjes staat vaak 'serveersuggestie' erbij vermeld
LeonardN
een week geleden
Ihgi bedoelt het plaatje op de voorkant van de verpakking.
Een paar trosjes bessen op een pak bessensap.
Als je dat in een massa of volume zou schatten zou die hoeveelheid (veel) lager kunnen zijn dan wat er in een pak zit aan bessen. Veelal omdat het eigenlijk appelsap is met een vleugje bessensap of bessensmaak.
ronron1212
een week geleden
In de verpakkingen worden de duurdere grootstoffen verminderd en vervangen door goedkopere oplossingen dat is wat er gebeurt.

Antwoorden (1)

Dat doet de NVWA op zich.
Alles wat op de verpakking staat moet er in zitten.
De opgegeven massa of volume moet kloppen (binnen een vastgestelde marge).

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen
"De NVWA controleert of etiketten op levensmiddelen de juiste informatie geven over het veilige gebruik ervan."

Maar zolang een fabrikant netjes aangeeft dat ergens 400ml of 400gr in zit terwijl er vroeger 500ml of 500gr inzat (en dat beide klopt met een vastgestelde marge) dan overtreedt men geen wet.

"Maar je kan dat niet zien aan de buitenkant."
Jawel alles staat op de verpakking.

"Er is regelgeving maar die is kennelijk..."
Jij stelt jij bewijst, kan je wetgeving laten zien die stelt dat een product niet mag opgevolgd worden door een product met minder volume/massa (zolang de nieuwe waarde netjes op de verpakking staat).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Krimpflatie#Kritiek

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar vroeg de Autoriteit Consumenten & Markt om krimpflatie te toetsen aan Wet Oneerlijke Handelspraktijken.

(Maar goed ik kan je alvast meegeven dat dat geen wet overtreedt, een fabrikant is vrij om de inhoud van een product te veranderen zolang alles juist ge-etikketeerd is).
===
Blijkbaar bedoel je te zeggen dat een fabrikant minder van EEN ingrediënt ergens indoet. Dus minder kip in de kippensoep. Dat mag zolang de opgegeven waarde kip maar klopt.
(Dat is wat anders dan minder ingrediënten ergens indoen, als je ergens eerst suiker indeed en nu niet meer dan zit er 1 ingrediënt minder in).
===
Maar je kan dat niet zien aan de buitenkant.
Jawel.
Pak de oude verpakking lees hoeveel kip (of percentage kip) er in zit.
Pak een nieuwe verpakking lees hoeveel kip (of percentage kip) er in zit.
Vergelijk de twee en je kan het precies zien.
===
Grootste probleem is dus dat je de clou niet snapt. Er valt weinig te controleren omdat datgene wat aangegeven is gewoonweg klopt. Er wordt niet minder kip dan aangegeven in de soep gedaan. Er wordt minder kip dan eerder in de soep gedaan. Dat zal de fabrikant gewoon op het label zetten en als er dan controle is dan komt er gewoon uit dat dat nieuwe percentage klopt.

Het is vervelend voor de consument, maar er gebeurt niets wat niet mag.
Toegevoegd op 23 april 2024 15:41: tekst
een week geleden
ronron1212
een week geleden
de vraag is minder ingredienten in zitten bijv er zit nu minder kip in de soep verpakkingen dit onderwerp was gisteren en vandaag op het nieuws @LeonardN Dat is wat er in deze vraag wordt bedoeld.
Ritsuka
een week geleden
Ik heb dit nieuwsitem niet gezien, was niet duidelijk uit de vraag
LeonardN
een week geleden
@ronron1212
De vraag is onduidelijk gesteld. Dat blijkt ook al uit de reacties onder de vraag, waarbij 2 mensen ook al niet goed snappen wat de vrager precies bedoelt.
Het antwoord is ondanks dat correct. Minder ingrediënten betekent dat er eerst 7 ingrediënten in zaten en nu 5 ingrediënten. De vrager bedoelt dus eerder iets als; minder van een ingrediënt. Als je iets op het nieuws hebt gezien en de vraag dus beter begrijpt, leg dan onder de reacties uit wat de vrager beter had kunnen verwoorden. Maar hoe dan ook voor alles geldt
-minder ingrediënten dan aangegeven
-minder van een ingrediënt dan aangegeven
-minder volume dan aangegeven
-minder massa dan aangegeven
Mag allemaal niet. Maar als een fabrikant minder kip dan eerst ergens indoet maar de waardes op de verpakking klopt is er op zich niets aan de hand.